Höstlista.

 
Idag fyller jag år. Jag älskar att bli äldre. 
Det är fint att finna sig själv, lite mer för varje år.
Regnet öser ner idag. Jag hänger i soffan med vovve, katter och kaffe. Nyhetsmorgon brummar i bakgrunden, det doftar nybakta bullar sen gårdagen och det enda som är negativt är väl att jag är förkyld och lite mör i kroppen. 
 
 
Inspirerad av fina Rania till denna höstlista. Hon har förövrigt en fantastisk blogg. 
 
 
 
 
Vad ser du framför dig när du tänker på hösten?
 
Hösten har alltid varit lite av min tid. När jag tänker på hösten ser jag mormor och morfar. Morfar som alltid går först i sina stora gummistövlar och käppen i handen, där i skogen. Mormor och jag i släptåg, undrandes vart han nu blev av. Han kommer ofta tillbaka, stolt visande stora gula kantareller. Jag ser träden svaja i vinden, doften av blöt höstskog, färgsprakande träd och varmt kaffe. Varma, stickade raggockor och för stora tröjor. Dimmga, kalla och vackra mornar. 
 
 
 
 
 
Vad är det sämsta med hösten då?
 
 
Det måste vara bristen på dagsljus. Och när det blåser alldeles för hårt när det regnar. 
Den där vemodiga känslan som kommer med mörkret. 
 
Och det bästa?
 
När solen strålar från en klarblå himmel och allt är krispigt. Känslan av nystart. Varma tröjor. Jag tänder ljus i hela huset, lagar mat efter säsong och att jag spenderar mycket tid utomhus. Alltid skogen. Gummistövlar. Plocka svamp, baka med äpplen,fotografera,elda i kaminen och läsa böcker.
Och den där första frosten, det är magi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hur ser din höstoutfit ut?
 
Jag är ju ingen modebloggare. Men jag hänger gärna i stickade tröjor, raggsockor och mjuka tights. 
Är jag ute blir det gummistövlarna eller mina mörkbruna höstboots. 
 
 
 
Vad har du på to do-listan?
 
Jag har inget speciellt. Jag pluggar upp lite ämnen för att bli klar undersköterska. Jag drömmer om att resa med mitt hjärta och upptäcka nya ställen. 
 
 
 
Hur botar man höstdeppighet?
 
Gör saker som du mår bra av.Jag försöker vara utomhus i dagsljus så ofta jag kan. Det är bästa för mig är att jag äter nyttigt och tränar. Det gör under. Det tog mig några år att förstå, haha. Men ja. Mitt tips är att vara ute mycket, var kreativ, ät bra mat och rör på dig.
Läsa böcker, dricka varm choklad och bara stanna upp ibland och andas.  ♥
 
 
Bästa musiken för regniga dagar?
 
När hösten kommer lyssnar jag på Winnerbäck. Nästan hela tiden. Hans röst bäddar liksom in mig i nån slags lugn och varm känsla. På hög volym och så sjunger jag med. Underbart. 
 
 
 
Vilka serier passar extra bra att titta på?
 
Jag har precis börjat och fastnat för Mad Men. Men Blacklist, Orange is the new black, The Following.. Tips! 
 
Vilken är din höstigaste maträtt?
 
Jag gillar matiga grytor med svamp och rotsaker. Gärna med ett glas rött och nybakt bröd. 
 
 
 
 
Var hänger du helst när du är ledig?
 
Det känns som jag tjatar mig igenom den här listan. Men är jag ledig så går jag gärna till skogen med en termos kaffe. Andra ställen, som soffan, framför kaminen när mörkret faller. Hemma. Men hemma på olika vis. Jag tycker om hösten och känslan av att det är okej att bara vara en hel dag. Inga krav. 
 
 
 
 
Har du någon inplanerad resa?
 
Nej, det har jag inte. Jag skulle mer än gärna åka upp till Sälen och vandra över en dag med en vän. Packa matsäck och njuta av vacker natur. 
 
 
Hur förbereder du dig för vintern?
 
Hur gör man det?
Jag försöker tänka på känslan av lycka,
när de där första snöflingorna faller och magin med en strålande vacker vinterdag. 
 
 
Fotografi, Natur | |
#1 - - { Rania Maria Photography }:

Åh så fina ord om hösten, och jättevackra bilder! Vi borde umgås om hösten tror jag allt, fotografera och äta höstig mat ihop. Verkar otroligt vackert där ni bor,

Men framförallt... STOR GRATTIS! Vilken fröjd att fylla år på hösten! Jag borde nog varit född på hösten egentligen haha. Hoppas du får en fantastisk dag! Kram

#2 - - Sara i Åre:

tack för den digitala downshifting du ger mig. jag tänkte på det när jag läste ranias senaste inlägg: att man kan downshifta i verkliga livet, men man kan också downshifta digitalt. era två fina bloggar är fantastiska exempel på det!

#3 - - Sara:

och du - grattis!!

#4 - - Isabelle :

Många grattiskramar! När jag läste ditt inlägg började jag längta hem något så fasligt till landet, hem till mamma och pappa, djuren och naturen. Men studier gör tyvärr att vi är bosatta inne i stan, men Gud vad jag saknar landet inser jag nu.. Nyfiken fråga, vilken del av Sverige bor du i? Naturen påminner mycket om den runt om där jag växte upp (Västgötaslätten/Värmland) och även naturen runt en sommarstuga en barndomsvän hade i trakterna runt Örebro. Kram!

Svar: Tack snälla för din kommentar. Du har helt rätt, jag bor ca 7 mil norr om Örebro. Kram!
Angelica

#5 - - Brysselkålet:

Hej! Vilka underbara naturfotografier. Kan man köpa en förstoring av dig? Hälsingar från en utlandssvensk som saknar skogen :)

Svar: Jag har skickat dig ett mail :) Kram
Angelica

#6 - - Emmi i Barcelona - explorista.se:

Vilka underbara mindfulnessbilder! Hittade hit via Sara på Träningsglädje och kommer att stanna. Om du gillar naturbilder, kolla gärna in mina bilder från fantastiska Patagonien på http://explorista.se/450-mil-pa-motorcykel-genom-patagonien/ :)

#7 - - Matsdotter:

Jättefina bilder och en jättefin blogg =)

Svar: Tack snälla du! :)
Angelica

#8 - - Clara Edvinsson:

Den listan är så fin, skrev en liknande för någon vecka sedan. Älskar känslan i dina höstbilder, det är som att man kan andas lite lättare efter att ha fastnat i det vackra. Grattis i efterskott förresten!

#9 - - Rebecca:

Meeen vilka fina och mysiga höstbilder! Jättefina verkligen, särskilt den på rådjuren!

#10 - - Anonym:

Åhh så fina bilder! Hittade hit från Made by marys lista, så himla värt!

#11 - - Emma:

Hamnade här via än den ena, än den andra....och vilken tur! För vilka vackra bilder du bjuder på. För en höstälskare som mig är ju detta rena balsamen för själen. Många fina höstlistor cirkulerar, men detta var ju helt klart en av de vackrare. Tänkte också på att det var några andra frågor på din lista, vet inte vem som hittade på frågorna som jag kopierade till min lista...men får kanske komplettera den nu ;)

Svar: tack snälla, så fint sagt!
Angelica

Upp